Home LAW/Streekpaden/etc. Wandelingen Nederland Reizen Buitenland GPS-tracks

Wandelen/informatie over Noord-Oost Luxemburg.

GPS

In het Noord-Oosten van Luxemburg kan men kiezen uit een ruim aanbod van wandelingen.
De hoogteverschillen bedragen vaak een paar honderd meter.
Zwaardere en lichtere wandelingen wisselen elkaar af en voor de meeste wandelingen moet je wel met een auto naar het startpunt rijden.
In het noordoosten van Luxemburg ligt het fraaie NaturWanderPark deLux, hier vinden we de fraaie wandelingen Nat'Our en wat zuidelijker bij Echternacht de wandelingen van de Felsenweg.
Deze wandelingen zijn vaak grens overschrijdende wandelingen met Duitsland.
De grens met Duitsland wordt in dit gebied voor het grootste gedeelte gevormd door de Our en de Sauer.

Wandelen in het NaturWanderPark deLux.

Lieler - Nat'Our Route 1: Drielandenpunt 14km
Deze route begint op de parkeerplaats bij het Europese Monument op het drielandenpunt van Luxemburg, Duitsland en België.
We steken al snel de Our over en volgen deze rivier geruime tijd in zuidelijke richting aan de Duitse kant.
De vallei van de Our wordt al snel smaller en steiler en na een korte maar forse klim bereiken we het fraaie uitzichtpunt "Königslay", waar we een fantastisch uitzicht hebben over de vallei en de Our.
Als we verder lopen komen we regelmatig langs de Our met fraaie uitzichten en verschillende kleine watervalletjes in een glooiend dal.
Na een kleine 7 kilometers bereiken we de Tintesmühle waar we de Our oversteken en volgens deze weer in noordelijke richting aan de Luxemburgse kant gaan volgen.
Het pad loopt hier soms vaker dichter langs de Our en onderweg hebben we weer fraaie uitzichten.
Ook hier passeren we weer ontelbare kleine watervalletjes over de gepolijste rotsen. Honderdduizenden jaren lang heeft de Our de kronkelende vallei uitgesleten, soms smal en steil, soms wat breder met weelderige weiden.
Over het algemeen is de route vrij vlak met als uitzondering de klim en afdaling naar Königslay en blijft de route in het dal van de Our.

Bivels - Nat'Our Route 4: Ourtalscheife 15,5km
Deze route begint op de parkeerplaats bij het kerkhof van Bivels langs de Our.
We lopen via een pad langs de Our tot we aankomen bij de brug over de Our van de N10. We lopen onder de N10 door en volgen daarna een pad bergopwaarts.
Via enkele paden blijven we bergopwaarts lopen en onderweg hebben we zeer fraaie uitzichten op de omgeving en soms kijken we omlaag in het dal van de Our. Op de andere oever van de Our zien we de ruïnes van Falkenstein waarvan het huis en de kasteelruïne nog steeds bewaard is gebleven.
Bij het uitzichtpunt Victor Hugo zien we in het dal langs de Our één van de grootste energiecentrales van Europa. Diep in de rotsen stroomt het water via een gigantische buizen naar het reservoir/bassin op de St. Nicolaasberg. Later op de route komen we langs installatie.
We lopen over een bovenplateau verder en na enige tijd dalen we af naar Keppeshausen waar we bij het voormalige douanekantoor de Our oversteken. Hier steken we ook de grens over naar Duitsland.
We volgen geruime tijd een wandelpad langs de Our. Bij een brug steken we de Our weer over naar Luxemburg en wandelen naar de gebouwen van de waterkrachtcentrale.
Hier kunnen we een deel van deze centrale (gratis) bezoeken. We lopen via een ondergrondse gang de berg binnen, passeren informatie borden en hebben een mooi uitzicht op de verschillende gigantische turbines in de berg.
We lopen verder langs de Our en komen even later bij Passerelle en Bois.
Via de grote lange houten constuctie dat tegen de bergwand is gemaakt lopen we boven het water van de Our verder.
We volgen de grote bocht van de Our en komen langs een blauwe wandelbrug. Op de andere oever ligt Duitsland en kan men, via een forse klim naar de ruïnes van Falkenstein lopen.
Bij de blauwe wandelburg rechtdoor komen we weer in Bivels bij het beginpunt van deze wandeling.

Vianden - Nat'Our Route 5: Falkenstein 12,5km
Deze route begint op de parkeerplaats bij de brug over de Our (Rue du Vieux Marché) bij de Ourdal Promenade.
Via een bergpad klimmen we al snel omhoog met een fraai uitzicht over Vianden en de Our. Daarna komen we langs kasteel Vianden.
Na een kort bezoekje aan het kasteel lopen we verder omhoog en komen na een stevige klim bij het bergstation van de stoeltjeslift.
We lopen verder en komen na geruime tijd bij een berghut en een fraai uitzichtpunt over het dal van de Our.
Dan volg er een forse afdaling en passeren we de Bildchenkapel met wederom een fraai uitzicht over het Ourdal.
We lopen verder bergafwaarts, passeren één van de turbines van de krachtcentrale die uit de berg oprijst en bereiken dan de Ourdall Promenade in Bivels die we volgen tot de blauwe brug wandelbrug over de Our.
We steken deze blauwe brug over en komen op Duits grondgebied en klimmen dan bergopwaarts naar een rotspunt waarop de kasteelruïne Falkenstein staat. Achter het kasteelhuis hebben we weer een fraai uitzicht over het Ourdal.
Dan volgen er geruime tijd verschillende rotsachtige paadjes met veel trappetjes en metalen relingen met alpineachtige passages maar ook vele fraaie uitzichten over de Ourvallei.
Na een forse afdaling over het grenspad van de Lätgesberg komen we bij het stuwmeer in de Our en lopen we langs dit stuwmeer naar Vianden en via de stuwdam lopen we terug naar het beginpunt van de fraaie maar pittige route.

Dahnen - Irsenpfad 12km
De wandeling ligt net over de grens in Duitsland en begint bij Gasthaus Waldesruh (Wehrbüsch 19) aan de L1 tussen Dahnen en Sevenig.
Deze wandeling loopt in het NaturWanderPark delux door het ongerepte dal van de Irsen.
We lopen langs Gasthaus Waldesruh naar de bossen en volgen de route door het bos en langs verwschillende bosranden dat word afgewisseld met enkele weidepassages.
Dan dalen we af naar de Irsen en steken dit riviertje over en volgen geruime tijd het pad langs de Irsen door een afwisselend maar idyllisch landschap.
Op sommige plaatsen zien we kleine dammen gemaakt door Bevers die hier hun sporen hebben achtergelaten.
We volgen nog geruime tijd het pad door het dal van de Irsen zuidwaarts.
Vlak voor het buurtschap Haustrich steken we de Irsen over via een paar grote stapstenen in het water (Let op GEEN ondersteuning).
Daarna lopen we omhoog en volgen het dal van de Irsen via de andere zijde en passeren een tweetal visvijvers waarna we nog verder omhoog lopen door een hellingbos met onderweg enkele fraaie uitzichten over de vallei met de kronkelende Irsen. Geruime tijd later bereiken we weer het beginpad bij Gasthaus Waldesruh.

Echternach - Stadswandeling 4km
Echternach is de oudste stad van Luxemburg en werd in 698 gesticht door aardbisschop Willibrord.
De stad ligt in het oosten van Luxemburg, vormt de grens met Duitsland en is één van de toeristische steden gelegen in de vallei van de Sure.
Enkele hoogtepunten van deze stadswandeling door Echternach zijn:
De restanten van de stadsmuur van Echternach welke dateren uit de 10de eeuw, die in de 13de eeuw werden versterkt. De oorspronkelijk muur was ruim 2 kilometer lang, had 20 torens en 4 stadspoorten. De meeste torens die er nu nog staan zijn omgebouwd tot stadswoningen.
Het Abdijmuseum in de kelders van de oude Benedictijner Abdij en de Sint Willibrord Basiliek met zijn fraaie glas-in-loodramen en de crypte.
Het fraaie Tuinpaviljoen naast de Sint Willibrord Basiliek is een oase van rust.
De Markt in het stadscentrum met het stadhuisplein, de vele terrasjes en het oude paleis 14e/15e eeuw.
De fraaie parochiekerk van St.Peter en St.Paul met een crypte, gebouwd op de muren van een oud Romeins castellum. Door de hoge ligging heeft men een fraai uitzicht over de stad.
Het Gotisch Huis dat dateert uit de Middeleeuwen.
Het Stadspark en de grensrivier de Sure met zijn fraai vijfhoekig rococo paviljoen. Op warme dagen is het hier lekker koel vertoeven vlak bij de oude boogbrug, de grens met Duitsland en het oude douanekantoor.

Berdorf - Siewenschluff 10km
Deze route wordt binnenkort hier beschreven.